حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

چهارمین قسمت از مستند «غیررسمی» در سینما هویزه مشهد اکران شد

  • کد خبر: ۱۰۱۵۲۵
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
چهارمین قسمت از مستند «غیررسمی» در سینما هویزه مشهد اکران شد
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی خامنه‌ای روایتی از این دیدار‌ها را در مجموعه مستند «غیررسمی» تولید کرده که تاکنون سه قسمت از آن شامل دیدار راویان دفاع مقدس، هنرمندان و نخبگان علمی و فناوری با رهبر معظم انقلاب از شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش شده است.

افخمی - زمانی | شهرآرانیوز - یکی از برنامه‌های مستمر رهبر معظم انقلاب که از سال‌های گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. این جلسات در فضایی متفاوت از دیدار‌های رسمی برگزار می‌شود و رهبر معظم انقلاب پای صحبت‌ها و درددل‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۱۳۹۵ در قالب جلسات «پنجشنبه ای» برگزار شده است.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی خامنه‌ای روایتی از این دیدار‌ها را در مجموعه مستند «غیررسمی» تولید کرده که تاکنون سه قسمت از آن شامل دیدار راویان دفاع مقدس، هنرمندان و نخبگان علمی و فناوری با رهبر معظم انقلاب از شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش شده است. هر قسمت این مجموعه با استقبال مخاطبان و رسانه‌ها همراه بوده است.

چهارمین قسمت مستند «غیررسمی» نیز به تازگی تولید شده و نمایش آن ویژه فعالان فرهنگی و اهالی هنر و رسانه در استان‌های مختلف ازجمله خراسان رضوی آغاز شده است. این مستند به بیان روایتی از گفت وگوها، حواشی و دغدغه‌های مطرح شده در دیدار جمعی از طنزپردازان کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی که در تیر۱۳۹۸ برگزار شده است، می‌پردازد. «غیررسمی ۴» یکشنبه ۱۵ اسفند در سینماهویزه مشهد در میان استقبال تماشاگران روی پرده رفت که در ادامه، گزارش این مراسم پیش روی شما قرار می‌گیرد.

مستند‌هایی درباره ابعاد مختلف شخصیت رهبر معظم انقلاب

پورغلامی، قائم مقام معاونت فرهنگی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا... العظمی خامنه ای، در این مراسم با اشاره به اولین گفت وگوی مطبوعاتی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که با عنوان مستند «در میانه آتش» منتشر شده است، تصریح کرد: تابستان ۱۳۹۸ بود که ما برای مصاحبه نزد حاج قاسم رفتیم. ابتدا قبول نمی‌کرد، اما درنهایت وقتی متوجه شد که محور مصاحبه جنگ ۳۳ روزه است، پذیرفت تا چنددقیقه‌ای صحبت کند.

پورغلامی ادامه داد: حاج قاسم در این گفتگو به زمانی اشاره کرد که برای ارائه گزارشی درباره جنگ ۳۳ روزه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده بود؛ گزارشی تلخ که به نفع جبهه مقاومت نبوده است. رهبر معظم انقلاب آنجا فرمودند که جنگ بزرگی است و ابعاد گسترده‌ای دارد، اما به مثابه جنگ خندق و احزاب است. ابتدایش سخت است، ولی با پیروزی شما تمام می‌شود. یقین داشته باشید پیروزی با شماست.

قائم مقام معاونت فرهنگی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا... العظمی خامنه‌ای همچنین یادآور شد: حاج قاسم با اشاره به پیروزی در جنگ ۳۳ روزه گفت در بیست سالی که خدمت رهبر معظم انقلاب بوده، ثمره حکمت را در کلام و رفتار ایشان مشاهده کرده است.

پورغلامی با اشاره به ابعاد شخصیت رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ما تابه حال نتوانسته ایم آن طور که باید ابعاد مختلف شخصیت ایشان را به مردم نشان دهیم. شاید بخشی از آن مشکل امثال ما باشد که باید بیشتر کار کنیم و توان بگذاریم. بخشی هم به فعالان فرهنگی برمی گردد که باید به عنوان نیرو‌ها و افسران این جهاد تبیین و جنگی که وجود دارد، وارد عمل شوند و رهبر معظم انقلاب را به دیگران معرفی کنند.
او تأکید کرد: شخصیت ایشان ابعاد گوناگونی دارد و ما سعی می‌کنیم در این مستند‌هایی که به مرور پخش می‌کنیم، به آن‌ها بپردازیم و آن‌ها را به نمایش بگذاریم. به نظر پورغلامی، این مستند‌ها می‌تواند ایده‌ای برای تولید آثار مختلف هم باشد.

او همچنین از مردم حاضر در سالن درخواست کرد اگر درباره اضافه و کم شدن قسمت‌هایی از این مستند نظری دارند یا سوژه و ایده‌ای درباره رهبر معظم انقلاب دارند که فکر می‌کنند مردم تشنه دانستنش هستند، روی کاغذی بنویسند و تحویل دهند.

ضرورت نمایش مستند‌های «غیررسمی» برای مسئولان

مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان  ر ضوی، در حاشیه این مراسم به شهرآرا گفت: در مستند‌های غیررسمی نوع نگاه رهبر معظم انقلاب و ظرایف نگاه ایشان به عرصه‌های هنری نشان داده می‌شود و من فکر می‌کنم این آثار علاوه بر اینکه باید برای مردم، تشکل‌ها و فعالان فرهنگی نمایش داده شود، باید پیش روی همه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد تا در اداره آن مجموعه‌ای که مسئولیتش را برعهده دارند و در ارتباط با مخاطب عمومی، از آن بهره بگیرند.

او همچنین با تأکید بر ضرورت تمرکز بیشتر روی توزیع آثار هنری یادآور شد: به نظرم مسئله اصلی این تیپ مستند‌ها مخاطب است؛ یعنی اگر مخاطب آن‌ها را ببیند، اتفاق وسیعی در جامعه می‌افتد و فرهنگ سازی‌های خوبی صورت می‌گیرد.

عسگری درباره نشان داده شدن وجوه مختلف شخصیت رهبر معظم انقلاب در مستند‌های «غیررسمی» نیز توضیح داد: در این مستند‌ها ما علاوه بر آشنایی با شخصیت رهبر معظم انقلاب با مدلی ازحکمرانی آشنا می‌شویم و به نظرم نخبگان ما بعد از دیدن مستند‌ها باید این مدل حکمرانی را به مقالات و فضای اندیشه ورزی تبدیل کنند.

مدیر حوزه هنری خراسان ر ضوی همچنین تصریح کرد: در واقع ذیل مستند‌های «غیررسمی» شاید بشود ده‌ها مقاله از مدل حکمرانی رهبر معظم انقلاب نوشت که با وجود همه مشکلات جامعه، با آدم‌های مؤثر دیدار و صحبت می‌کنند. این مدلی نوین از حکمرانی است که می‌توان آن را در آکادمی‌های مدیریتی دنیا تدریس کرد.

او همچنین درباره امکان دوباره اکران مستند «غیررسمی» در مشهد گفت: ما برای اکران دوباره آمادگی داریم، اما احتمالا به زودی قسمت چهارم مستند «غیررسمی» روی آنتن تلویزیون می‌رود.

توجه به اهمیت زبان فارسی

اسماعیل امینی، شاعر و طنز پرداز، که اولین دیدارش با رهبر معظم انقلاب به دوران دانشجویی او در دهه هفتاد برمی گردد، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا بیان کرد: جلسات عمومی دیدار رهبر معظم انقلاب با شاعران هر سال در نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود. این برنامه‌ها در ابتدا ضبط نمی‌شد و به مرور گسترش یافت و ثبت شد.

او ادامه داد: دیدار‌های خصوصی پنجشنبه‌ها نیز فقط به شاعران اختصاص ندارد، بلکه به همه متخصصان رشته‌های مختلف معطوف است و از آن‌ها دعوت می‌شود با مطرح کردن مسائلشان از راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب نیز بهره ببرند.
امینی با اشاره به مستند «غیررسمی ۴» که به دیدار شاعران و طنزپردازان با رهبر معظم انقلاب مربوط است، گفت: برپایی این گونه دیدار‌ها بسیار مهم است. این کار الگوست و به الگوسازی برای مسئولان دیگر ارگان‌ها مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کند.

به گفته این مدرس دانشگاه، دیدار با رهبر معظم انقلاب، از بزرگان فقه، نحوه برخورد صحیح ایشان با حوزه‌های تخصصی و نوع تعامل کردن با صاحب نظران و متخصصان آن حرفه را نشان می‌دهد.

امینی دیدار‌های رهبر معظم انقلاب را صمیمی دانست و گفت: ایشان در این ملاقات‌ها برای مهمانانشان وقت می‌گذارند و با احترام رفتار می‌کنند و برای هریک از آن‌ها شأنی قائل هستند. از طرف دیگر، به جای دریافت گزارش‌های رسمی و اخبار، ارتباطی مستقیم و بی واسطه با افراد مدنظر برقرار می‌کنند. دعوت شدگان نیز صمیمانه حرف ها، مسائل و مشکلاتشان را بیان می‌کنند.

او ادامه داد: آنچه که در خصوصیات شخصیتی رهبر معظم انقلاب برجسته است، میزان آگاهی و اطلاعاتشان است. ایشان از شعر به خوبی مطلع هستند و مشاهیر و بزرگان این رشته را می‌شناسند؛ بنابراین رفتار مسئولانه ایشان و اشرافی که به موضوعات مختلف فرهنگی دارند، برای جامعه و دیگر مسئولان نیز آموزنده خواهد بود.

این طنزپرداز توضیح داد: ایشان در آن دیدار به جدیت موضوع شعر طنز اشاره کردند و از تحولات مثبتی که طنز در سال‌های بعد از انقلاب پیدا کرده است و آگاهی و پایبندی شاعران به فرهنگ، اعتقادات و ارزش‌ها نیز احساس خرسندی کردند.

به گفته امینی، دیدار‌هایی که تاکنون برگزار شده، مشروح است و در مستند «غیررسمی» فقط به بخشی از آن پرداخته شده است.

او با تأکید بر اهمیت اکران عمومی این مستند، بیان کرد: بخشی از رهنمود‌های رهبری کلی است که از آن می‌توان به موضوعاتی مانند توجه به اهمیت زبان فارسی اشاره کرد. بخش دیگر صحبت‌های ایشان که مردم از آن بی خبرند، با بازتاب به صورت برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند تأثیر مثبتی بر مردم بگذارد.

به باور امینی، دیدار‌های این چنینی نشان می‌دهد مسئله حاکمیت در نظام دینی مسئله حکمرانی بر دیگران نیست، بلکه مسئله وکالت و نمایندگی از طرف مردم برای اداره امور است.

او یادآور شد: انتظار می‌رود الگویی که رهبر معظم ا نقلاب ساخته اند و اکران عمومی این ملاقات ها، رویه‌ای بسازد که افراد در هر حیطه‌ای که مسئولیتی را قبول می‌کنند، متوجه شوند که برای ادامه کارشان باید با متخصصان هم مشورت کنند و خودشان را در مقابل آن‌ها پاسخگو بدانند.

او طنز را بخش جدی ادبیات می‌داند و توضیح می‌دهد: با آنکه طنز، سازنده فرهنگ و ذوق زیبایی شناسی جامعه است، به قسمت سرگرم کننده آن بیشتر توجه می‌شود. حتی در مجامع علمی و رسانه‌ای طنز را جدی نمی‌گیرند و بخش تفریحی و تفننی آن مدنظر است.

امینی ادامه داد: کار سبک و لودگی با طنز متفاوت است، به این معنا که شعر طنز بسیار جدی و فرهنگ ساز است. بااین حال، رسانه‌ها و مطبوعات از طنزپرداز انتظار دارند زنگ تفریح برنامه‌های فرهنگی باشد که نگاه خوبی نیست.

الگوی حکمرانی عالمانه

جداکردن مقوله شعر و ادبیات از سیاست

قاسم رفیعا، شاعر خراسانی، از طنزپردازانی است که در دیدار با رهبر معظم انقلاب در تیر۱۳۹۸ حضور داشته است و در مستند «غیررسمی ۴» هم روایتی از این دیدار ارائه می‌کند.

او در هفته‌های گذشته در گفتگو با شهرآرا با تأکید بر این مهم که دیدار‌های رهبر معظم انقلاب با هنرمندان ساختار حکومتی و رسمی ندارد و بیشتر برمبنای ذوق و علاقه ایشان به شعر و ادبیات و هنر شکل می‌گیرد.

او درباره توجه رهبر معظم انقلاب به شعر طنز نیز گفته بود: ایشان به فرهنگ و ادبیات بومی کشور احساس تعلق دارند و تأکید می‌کنند که گویش‌ها و اصالت‌ها حفظ شود و اینکه جامعه ما نیازمند شادی آفرینی است.

رفیعا با اشاره به اینکه شاعران طنزپرداز باید با ایجاد شادی و نشاط در جامعه به مردم آرامش دهند، می‌گوید: در جلساتی هم که به حضور رهبر معظم انقلاب رسیدیم، این وظایف را برای شعرا تکلیف کردند.

رفیعا در این گفتگو با یادی از «سمارق»، دومین شعر طنزی که در جلسه با رهبر معظم انقلاب خوانده و بازخورد‌های مثبتی هم از ایشان گرفته است، سومین شعرش را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد که اولین بار در روزنامه شهرآرا منتشر شد:

مشهد که مگن پینجله رو به خدایه
باغ گل و گل بوتـه و لبخند و دعایه
از مردم مشهد چی بگم هرچه می‌بینم
خوش طبعی و خوش صحبتی و مهر و وفایه
چشم و دلشا فرشه به زیر پای زائر
باغ دلشا به روی هر مهمونی وایه
پیدا نمره تو هیچ کوجا مثل‌ای مردم
راستی به خدا کی مثل‌ای مردم مایه؟
بلکم یکی داشته دوسه تیکه شیشه نرمه!‌ای قاعدتا مسئلش از قصـه جدایه
مشهـد اگه یک دسته گل سرخ و سفیده
عطرش همه از گنبد حضرت رضایه

ضرورت اکران مستند‌های رهبر معظم انقلاب در رسانه‌ها

در ادامه این رویداد به سراغ تماشاچیان رفته و نظرات آن‌ها را درباره مستند متفاوت و دیدنی «غیر رسمی ۴» جویا شدیم.
یکی از تماشاگران جوان این مستند به خبرنگار شهرآرا گفت: در مستند «غیررسمی» به معرفی جنبه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی رهبر معظم انقلاب و توجه ایشان به طنز پرداخته شده است و برای مخاطبان جذابیت دارد. مرد میان سالی که این مستند را تماشا کرده بود نیز گفت: مردم رهبر معظم انقلاب را انسانی جدی می‌دانند و اگر این گونه برنامه‌ها از رسانه‌های ملی و صداوسیما به نمایش گذاشته شود، مردم نیز با رفتار‌ها و اخلاقیات دیگر رهبر معظم انقلاب آشنا و متوجه می‌شوند که ایشان شادی و خوش بودن را می‌پسندند.

زنی جوان هم بیان کرد: این مستند درباره شوخ طبعی رهبر معظم انقلاب است و به این موضوع اشاره می‌کرد که ایشان در کنار سیاست مداری، مغز متفکری هستند که حس شوخ طبعی نیز دارند. اگر نمونه این مستند‌ها تولید و در تلویزیون به نمایش گذاشته شود، دیدگاه مردم هم تغییر خواهد کرد.

یکی از تماشاگران دیگر که نزدیک به ۵۵ سال سن دارد، با اشاره به نکات مثبت مستند، بیان کرد: در این مستند به ساده زیستی و شوخ طبعی رهبر معظم انقلاب اشاره شده است. متأسفانه بسیاری از مردم از خصوصیات فردی رهبر معظم انقلاب اطلاعات کمی دارند و اطلاعات ایشان را در زمینه سیاست و دین می‌دانند، درحالی که ایشان در همه موضوعات علمی و رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری و... اطلاعات دارند. او پیشنهاد می‌کند بیش از پیش به نمایش دیدار‌های متفاوت با قشر‌های مختلف مانند خانواده شهدا، ورزشکاران و هنرمندان و... توجه شود.

مرد میان سال دیگری نیز توضیح داد: توجه به ارتباطات رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف جامعه در قالب مستند، کاری بسیار پسندیده است. برای دیدن این برنامه‌ها ضروری است که جوانان و دانشجویان را هم دعوت کنند تا با رهبر معظم انقلاب و خصوصیات اخلاقی ایشان بیشتر آشنا شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->